RECRUITERS VERSIEREN MET JE CV

Ik sta niet bekend om mijn goede grappen. Veel mensen in mijn omgeving kunnen dit alleen maar volmondig bevestigen. Zodoende heb ik ook kostelijk gelachen om de grap:

“Als ik een stapel sollicitaties op mijn bureau heb liggen, dan pak ik er om en nabij de helft vanaf en gooi dat zonder te kijken de prullenbak in. Mensen zonder geluk kunnen wij hier niet gebruiken!”

Hilarisch!

Jammer genoeg is de werkelijkheid niet ver verwijderd. Leg twee random CV’s naast elkaar en zoek de 10 verschillen. Wie van jullie is er namelijk niet gemotiveerd en spontaan, heeft er geen 9-5 mentaliteit, is geen harde werker, geen teamplayer en kan niet goed zelfstandig, maar ook met collega’s werken? Daarbij komt dat ik zelf ook wel kan bedenken wat een productieleider, accountmanager of financieel medewerker doet tijdens zijn werkdag. Tuurlijk wil ik weten wanneer je bij je laatste werkgevers gewerkt hebt, maar meld er dan ook even bij wat jij daar nou bijgedragen hebt. Mijn punt is dat creativiteit vaak ver te zoeken is bij sollicitanten.

Solliciteren is eigenlijk een van de meest makkelijkste dingen die er is. Alleen legt men er zoveel druk op dat er kortsluiting ontstaat, waardoor er niet meer helder nagedacht wordt.

HEDGEHOG-PRINCIPLE

In Nederland is slechts 9% van de mensen in loondienst 100% geëngageerd met hun werk. Hoe kan het dan toch zo zijn dat veel mensen blijven hangen in dezelfde functie?

(On)Zekerheid?

Door de jaren heen is mij duidelijk geworden dat niet veel mensen blij worden van verandering. Klaarblijkelijk zelfs zó erg dat men liever een functie blijft uitoefenen waar ze ongelukkig in zijn in dan een betere baan met verandering.

“Een vos kent honderden manier om een egel te vangen, maar druipt toch elke keer, met zijn neus vol stekels, af. Elke keer vanwege het fenomenale verdedigingssysteem van de egel.”

Het Hedgehog principe van filosoof Isaiah Berlin uit 1953 stelt dat er twee soorten mensen zijn in de maatschappij, vossen en egels. Vossen zijn breed geïnteresseerd en streven vele doelen tegelijk na. Door de chaos zullen zij op de langere termijn weinig bereiken.

Egels zijn trager en stiller in hun doen en laten. Doordat zij de situaties versimpelen en een hoger doel zien, bereiken zij hun doelstellingen.

Jim Collins heeft dit principe opgepakt en weten verder ontwikkeld tot drie kernvragen:

  • Waar ligt je passie?
  • Wat kun jij beter dan de rest?
  • En hoe kun je geld verdienen?

De plek waar de antwoorden op deze drie vragen overlap vinden, is jouw “sweet spot”.

In lastige situaties (zoals werkeloosheid) heeft men de neiging om zich te focussen op datgene waar we het beste in zijn. Terwijl het vele malen wijzer en interessanter is om het spectrum breed te bekijken.

“Je werk beslaat een aanzienlijk deel van je leven, dan wil je toch niet dat er geen klap aan is?”

SOCIALE WERKOMGEVING

Je zoekt werk waar je goed in bent. Iets waar jij een passie voor hebt. En als het goed is, kun je er dan ook een leuk zakcentje mee verdienen. Ik zou aan het Hedgehog principe nog 1 extra kernvraag willen toevoegen.

Hoe ziet jouw sociale werkomgeving er uit?

Voordat je gaat solliciteren, heb voor jezelf duidelijk wat voor een soort omgeving jouw toekomstige werkgever mag zijn. Want wanneer jij weet waar je terecht wilt komen dan kun je jezelf veel aantrekkelijker neerzetten in je CV. Wouter Verschuur van Bureau NegentigTien omschreef menig vacaturetekst als een uitnodiging voor een oersaai feest! Zorg jij er dan in ieder geval voor dat jouw reactie episch is.