INDRUK MAKEN TIJDENS JE SOLLICITATIE

Nijmegen heeft de hoogste horecadichtheid van Nederland. De lokale horeca kent de fameuze Meter Maandag en Wodka Woensdag. Blijkbaar zijn we ook goed met alliteraties.

Als student kun je meer bereiken met je studententijd dan met je studie. Zelf studeerde ik in een andere stad, maar wat ga je doen als je na je studie geen idee hebt wat je wilt? Juist! De horeca in, want daar is plek voor iedereen.

“Doe je wel goed je best op school, want anders sta je dadelijk net als Mark te werken in de kroeg.”

Dit was de befaamde uitspraak van een moeder aan haar zoon die klaarblijkelijk wat extra motivatie nodig had voor zijn opkomende proefwerkenweek. In een niet zo verre geschiedenis waar ik leefde in de kroeg en minder zonlicht zag dan Dracula, was dit een directe doch treffende constatering van moeders. Het prachtige vak van gastronomie wordt zwaar ondergewaardeerd in deze maatschappij, echter kan ik boeken schrijven over werken in de horeca, maar nu niet geheel mijn punt.

Leuke aan de horeca is dat je alle lagen van de bevolking tegenkomt. En als recruiter heb ik veel baat bij een groot netwerk en de mensenkennis die je als een secundaire arbeidsvoorwaarde betaalt krijgt. Het gaat in mijn werk continue om mensen lezen en hoe ze bij elkaar passen. Robert ten Brink is er niks bij.

Eerder stelde ik de vergelijking tussen solliciteren en indruk maken op die knappe kerel of mooie dame aan de bar. Het zal niet verrassend zijn dat de een wat meer gebaat is bij de hulp van Robert dan de ander. En laat ik nou het een en ander weten van solliciteren, een van de makkelijkste dingen die er is.

Luisteren.

Of je nou in de kroeg staat, op de verjaardag van je oudtante Gerda bent of met klotsende oksels zit te wachten op je Tinder-date, je doet je uiterste best om een goede indruk achter te laten, zo ook tijdens een sollicitatiegesprek. Als je ’s ochtends wakker wordt na een avondje doorzakken in de lokale taveerne en naarstig zoekt naar paracetamols en water, welke gesprekken heb je dan onthouden?

Inderdaad, dat zijn de gesprekken waar jij iets vroeg aan de ander, daar kwam een reactie op en er kwam een tegenvraag. Super gezellig toch?! De reden dat dit gesprek je bijgebleven is, heeft te maken met interesse. Je toonde allebei interesse in elkaar en dat geeft genoegdoening. Uiteraard zorg je dat je er fris en fruitig op staat, maar echt indruk maken draait om interesse, wat op haar beurt weer draait om luisteren. Helaas schijnt dit laatste een uitdaging te zijn. Luister naar wat de ander te vertellen heeft, reageer daar op, stel vragen over wat er vertelt wordt, deel eigen relevante ervaringen, breng nieuwe onderwerpen in en laat je vooral niet afleiden door die flamboyante barman of alle rumoer om je heen.

Cocktail Party Effect.

Het Cocktail Party Effect stelt dat onze hersenen de capaciteit hebben om op 1 specifieke audiobron te concentreren en andere bronnen weg te filteren. We kunnen ons daardoor afsluiten voor de omgeving en met gemak concentreren op de ander. Tijdens een sollicitatiegesprek komt dit ook van pas. Doordat we niet zo snel afgeleid zijn, kunnen we goede vragen stellen. Tenzij je ADHD hebt, dan heb je een grotere uitdaging.

Een sollicitatiegesprek noemen ze een gesprek met een reden. De Engelsen noemen het jammerlijk een interview, een term die er niet verder naast kan zitten. De werkgever is niet de enige die vragen mag stellen. Jij zit daar als sollicitant toch ook om te ontdekken of je wel wil gaan werken bij Meubelstoffeerderij De Stofwisseling? En ja die bestaat echt.

Een voormalig trainer zei mij ooit:

“Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.”

En tot op de dag van vandaag leef ik dit na. Dit stelt mij in staat om soms gewoon een vraag te stellen, waardoor ik aanzienlijk geïnteresseerder overkom.

Bereid je goed voor op een sollicitatiegesprek door van te voren vragen op te schrijven en de site te bestuderen. Blader dan wel even verder als de homepage bij voorkeur. Neem die informatie mee en ga het gesprek aan. What’s the worst that could happen?

“Een afwijzing is geen tegenslag, maar een nieuwe manier om het de volgende keer beter te doen.”